Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.   
AKCEPTUJĘ



KONCEPCJA

FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU

MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 8 

W ZIELONEJ GÓRZE

NA LATA 2022-2027




OPRACOWANA PRZEZ

mgr URSZULĘ KONKOL




WPROWADZENIE

Rolę i znaczenie wczesnego dzieciństwa i jego wpływ na dalsze życie człowieka w pełni oddają słowa G. Vico, który podkreślał, że „to, co najważniejsze w życiu człowieka rozwija się do 7 roku życia”. Słowa te wyznaczają kierunek, podkreślają rangę pracy z dzieckiem i wskazują konieczność tworzenia w najbliższym środowisku młodego człowieka optymalnych warunków do rozwoju. Stworzenie i zapewnienie wszystkim dzieciom najlepszych warunków rozwoju i edukacji stanowi podstawowe założenie pracy przedszkola. 

Dokładne rozpoznanie warunków przedszkola z uwzględnieniem jego wewnętrznych aspektów oraz potrzeb środowiska lokalnego, umożliwia stworzenie i realizację optymalnej koncepcji funkcjonowania i rozwoju przedszkola.

 

Powstanie koncepcji funkcjonowania i rozwoju przedszkola

Prezentowana koncepcja pracy i funkcjonowania przedszkola na lata 2022-2027 jest wzbogaconą, udoskonaloną, ukierunkowaną na rozwój kontynuacją dotychczasowej koncepcji. Koncepcja uwzględnia: politykę państwa, kierunki rozwoju Miasta Zielona Góra, wnioski z dotychczasowej pracy przedszkola, rozpoznane potrzeb przedszkola i środowiska. Jest zgodna z misją i wizją funkcjonowania i rozwoju przedszkola.




WIZJA

 

„Otwarte przedszkole jest miejscem holistycznego rozwoju dziecka, pracowników, rodziców, we współpracy ze wszystkimi podmiotami środowiska uczestniczącymi w procesie wychowania dzieci”.

Przedszkole jest wspólnotą ludzi opartą na zasadach partnerstwa i współpracy, w celu stworzenia optymalnych warunków rozwoju dzieci oraz wszystkich podmiotów tej wspólnoty.

Przedszkole: 

  1. jest placówką bezpieczną, przyjazną, dbającą o zdrowie fizyczne i psychiczne przebywających w niej osób,
  2. w sposób profesjonalny przygotowuje dzieci i rodziców do funkcjonowania w warunkach wspólnoty przedszkolnej, szerszego środowiska, do pokonywania kolejnych etapów kształcenia, funkcjonowania w zmieniającym się świecie,
  3. preferuje edukację podmiotową, realizuje potrzeby dzieci, rodziców, nauczycieli i środowiska lokalnego,
  4. koncentruje się na rozwoju: inteligencji wielorakich, kompetencji kluczowych, umiejętności życiowych, rozwoju aktywności, zainteresowań, kreatywności i twórczości dzieci,
  5. rozwija kompetencje kluczowe dzieci poprzez zabawę, eksperymenty, doświadczenia, aktywizujące metody pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz współpracę z innymi instytucjami ze środowiska,
  6. rozwija u każdego dziecka naturalną ciekawość poznawania świata i zdolności uczenia się przez doświadczanie, eksperymentowanie, przeżywanie,
  7. zatrudnia kadrę, która w sposób profesjonalny rozpoznaje indywidualne możliwości psychofizyczne dzieci oraz zaspokaja indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne każdego dziecka,
  8. wspiera rozwój i doskonalenie zawodowe nauczycieli, popiera twórczą inicjatywę nauczycieli. Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jest procesem w permanentnym rozwoju, adekwatnym do potrzeb placówki,
  9. jest otwarte na ideę rozwoju zrównoważonego. Wspiera w swych działaniach ekologię, uczestniczy w akcjach charytatywnych, humanitarnych. Promuje działania prozdrowotne,
  10. wspiera rozwój tożsamości narodowej w poszanowaniu innych narodów  i kultur,
  11. dba o rozwój uniwersalnych wartości: miłość, dobro, prawda, piękno, tolerancja, sprawiedliwość, wolność, szacunek, odpowiedzialność, lojalność, uczciwość, sprawiedliwość,
  12. W przedszkolu funkcjonuje „Przedszkolny Gabinet Terapii Pedagogicznej dla dzieci ze środowiska”. 

 

MISJA

 

PO CO I DLA KOGO JESTEŚMY?

Miejskie Przedszkole nr 8 jest jednostką oferującą optymalne warunki do indywidualnego, holistycznego rozwoju i edukacji dziecka. Zapewnia rozwój osobowy i społeczny. Przedszkole wspomaga i wspiera rodzinę w jej funkcjach. Przedszkole tworzą podmioty współpracujące ze sobą w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa mając na względzie dobro dziecka. 

CO CHCEMY OSIĄGNĄĆ?

 

  • Holistyczny, harmonijny rozwój i edukację dziecka.
  • Prawidłowy rozwój dzieci z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi.
  • Otwarty, partnerski styl pracy przedszkola w ścisłej współpracy z rodzicami i środowiskiem. 
  • Zapewnić na terenie przedszkola bezpieczne, zdrowe warunki.
  • Rozwój u dzieci: postaw prospołecznych (podmiotowość w relacjach międzyludzkich) ekologicznych, humanitarnych, systemu wartości, rozumienie i respektowanie praw człowieka. 

 

JAK CHCEMY TO OSIĄGNĄĆ?

Misję będziemy realizować poprzez:

  • pełną koncentrację na podmiotach przedszkola,
  • zaangażowanie i pracę zespołową wszystkich pracowników na rzecz rozwoju, 
  • stałą, aktywną współpracę z rodzicami oraz środowiskiem, 
  • organizację zajęć rozwijających u każdego dziecka inteligencje wielorakie, naturalną ciekawość poznawania świata i zdolności uczenia się przez zabawę, doświadczanie i przeżywanie dla rozwoju: 
  1. psychofizycznego, aktywności, kreatywności, zainteresowań, talentów, demokracji,  
  2. postaw: prospołecznych, prozdrowotnych, ekologicznych, humanitarnych wychowanków,
  3. pomoc dziecku w rozumieniu świata, odnajdywaniu w nim własnej drogi rozwoju,
  • organizację zajęć dla dzieci z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi  i edukacyjnymi,
  • rzetelną diagnozę i wsparcie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka,
  • pełną pomoc pedagogiczno-psychologiczną,
  • szeroką ofertę edukacyjną, działania nowatorskie, innowacyjne, stosowanie ogólnorozwojowych, aktywizujących, twórczych metod i form pracy,
  • monitorowanie procesów, warunków, stanu i efektów pracy w celu podnoszenia jakości pracy,
  • uzgadnianie potrzeb zainteresowanych podmiotów i ich zaspokajanie,
  • otwarty, partnerski styl pracy,
  • edukację podmiotową, edukację dla demokracji,



PRIORYTETY DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA NA LATA 2022/2027

Obrane priorytety działalności MP nr 8 odpowiadają potrzebom i możliwościom dzieci, są zgodne z oczekiwaniami rodziców, pracowników, środowiska. Ich realizacja służy rozwojowi. 

 

 

  • Holistyczny rozwój dziecka z uwzględnieniem kształcenia kompetencji kluczowych.

 

Cele realizacji priorytetu

  • Wspomaganie rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego funkcjonowania: rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego, intelektualnego, duchowego.
  • Rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci.

 

 

  • Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami. 

 

Cele realizacji priorytetu:

  • Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz  możliwości psychofizycznych dzieci.
  • Rozpoznawanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień.
  • Rozpoznawanie przyczyn trudności w funkcjonowaniu dziecka.
  • Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka w kontekście udzielanej pomocy.
  • Wczesna profilaktyka społeczna, przeciwdziałanie powstawaniu niepowodzeń szkolnych i ich negatywnych konsekwencji. 

 

 

  • Wychowanie do wartości, w szczególności kształtowanie postaw prospołecznych i prozdrowotnych.

 

Cele realizacji priorytetu: 

  • Zapewnienie zdrowych, bezpiecznych warunków w przedszkolu.
  • Rozwój postaw, umiejętności i nawyków prospołecznych i prozdrowotnych.
  • Wspieranie rozwoju moralnego dzieci.
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.
  • Promowanie zdrowego stylu życia w rodzinie i w środowisku.
  • Rozumienie, poszanowanie, wspieranie i aktywny udział w działaniach dotyczących akcji społecznych, humanitarnych, charytatywnych, prozdrowotnych.

 

 

  • Współpraca z rodzicami i środowiskiem w duchu podmiotowości i dialogu.

 

Cele realizacji priorytetu;

  • Integracja środowiska lokalnego.
  • Realizacja uzgodnionych wspólnie celów, wartości i potrzeb dotyczących współpracy wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie wychowania i edukacji dzieci                               (z poszanowaniem partnerstwa rodziców). 
  • Wspieranie rodziców w ich funkcjach.
  • Promocja wartości wychowania przedszkolnego i MP nr 8 w środowisku.
  • Poszerzanie doświadczeń, wiadomości, umiejętności dzieci, nabywanie postaw społecznych, rozumienie świata, rozwój wiedzy o demokracji, prawach człowieka.
  • Pełne wykorzystywanie zasobów przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.

 

PRECYZYJNE OKREŚLENIE TERMINU REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSTAWIONYCH W KONCEPCJI PRZYPADAJĄCYCH NA  LATA 2022/2027

 

  • Holistyczny rozwój dziecka z uwzględnieniem kształcenia kompetencji kluczowych.

 

Jednym z kluczowych zadań wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Niezwykle ważny i niekwestionowany jest wszechstronny, harmonijny rozwój psychofizyczny uwzględniający możliwości             i indywidualne uwarunkowania rozwojowe dziecka. Źródłem wiedzy i umiejętności dziecka jest działanie, doświadczanie, pozytywne przeżywanie w zabawie, w przyjaznym środowisku. Przedszkole powinno wzbudzać u każdego dziecka naturalną ciekawość poznawania świata i zdolność uczenia się przez zabawę, doświadczanie. Istotą edukacji  i wychowania jest również pobudzenie motywacji i aktywności jednostki jako największej siły napędowej jej rozwoju, wspomaganie rozwoju samoświadomości i świadomości społecznej oraz stwarzanie warunków do samokreacji i świadomego, aktywnego uczestnictwa w świecie. Przedszkole postrzegam jako miejsce, w którym dziecko poprzez zabawę i inną aktywność nabywa ciekawości świata, umiejętności, wiadomości i postaw pożądanych społecznie. Poprzez odpowiednio zorganizowane środowisko edukacyjno - wychowawcze przedszkole rozwija kompetencje kluczowe i inteligencje wielorakie                         u dzieci. Przedszkole przygotowuje dziecko do samostanowienia, samoregulacji w poszanowaniu praw człowieka. 

 

L.p.

Zadania do realizacji w latach 2022-2027

Terminy realizacji zadań

1.

Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

  1. Realizacja programu edukacji przedszkolnej:

Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój dziecka „Nasze Przedszkole” autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej, Wiesławy Żaby- Babińskiej.

2022-2027




2.

Kontynuacja realizacji zadań Projektu „Z przedszkola w przyszłość” w zakresie kształtowania                 i rozwijania u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych w pracy w każdej grupie wiekowej:

  1. „ Zdrowie i ekologia” - 3 –latki
  2.  „Kodowanie” - 4 -latki
  3. Metoda Dobrego Startu prof. M. Bogdanowicz -5- latki
  4. „Budzimy zmysły! Sensoplastyka w przedszkolu” – 6- latki (grupa Wesołe Żabki)
  5. „Eksperymenty dziecięce” – 6- latki (grupa Wesołe Żabki)
  6. „Twórcza matematyka dla przedszkolaków” , zajęcia realizowane metodą I. Gruszczyk-Kolczyńskiej – 6- latki (grupa Motylki)
  7.  „Techniki plastyczne” – 6-latki (grupa Biedronki)
  8. „Gatunki epickie, teatr i film w przedszkolu” – wszystkie grupy przedszkolne

rok szkolny 2022-2023



raz w tygodniu

2022/2023








3.

Opracowanie i realizacja programów dydaktyczno - wychowawczych:

  • Program dydaktyczno-wychowawczy „Ja i moja rodzina w naszym świecie.” 
  • Wychowawczy program MP nr 8 na lata 2022-2027
  • Roczne programy wychowawcze grup (dostosowane do potrzeb danej grupy)
  • Adaptacji dzieci do przedszkola
  • Adaptacji dzieci do szkoły

Kontynuacja realizacji programu: Adaptacji dzieci do szkoły 

opracowanie programu do 30.10.2022

realizacja 2022- 2027

2022- 2027



do  31.08.2026

4.

Realizacja innowacji pedagogicznych – rozwój kompetencji kluczowych

  1. Kontynuacja realizacji innowacji pedagogicznych:
  • „Mały matematyk”- rozwój kompetencji matematycznej, zainteresowanie dzieci światem symboli, liczb i operacji matematycznych z wykorzystaniem metody prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej.
  •  „Tropiciele przyrody” – nauki przyrodnicze w przedszkolu.
  • „W krainie Pani Muzyki”.

b.   Opracowanie i realizacja innowacji pedagogicznych:

  •   „Techniki plastyczne z elementami historii sztuki” - wspomaganie twórczości, uzdolnień                       i aktywności plastycznej.
  •  „Zdrowie i ekologia”.
  • „Zabawy badawcze, eksperymenty”- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym, przyrodniczym poprzez doświadczanie, rozwój ciekawości, aktywności poznawczej.
  •  „Przygotowanie do nauki czytania i pisania” - rozwoju aktywności językowej, umiejętności komunikacyjnych, społecznych, praca z dzieckiem Metodą Dobrego Startu, Ireny Majchrzak.
  • „Przedszkolne kodowanie” -  nauka programowania i kodowania w zabawie.
  •  „Sensoplastyka”.

2022-2027


01.09.2022- 31.08.2023


01.09.2022- 31.07.2023

01.09.2022- 31.07.2023



01.09.2023- 31.07.2025


01.09.2023- 30.08.2027

01.09.2023- 30.06.2027


01.02.2023- 31.08.2025


01.09.2023 – 31.07.2025

01.09.2023 – 31.07.2027

5.

Stosowanie w codziennej pracy elementów metod autorskich aktywizujących, terapeutycznych: ruchu rozwijającego W. Sherborne, gimnastyki twórczej R. Labana, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów, ruchu rytmiczno–muzycznego z kulturą słowa K. Orfa, kinezjologii edukacyjnej, I Majchrzak, Metoda Dobrego Startu prof. M. Bogdanowicz, E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, pedagogiki zabawy.

2022-2027



6.

Stosowanie w codziennej pracy w każdej grupie wiekowej metod aktywizujących dostosowanych do potrzeb i możliwości grupy: okazji edukacyjnych, eksperymenty, doświadczenia, opowiadania ruchowe, gry dydaktyczne, burza mózgów, stacje zadaniowe, mapy pojęciowe, grupy zajęciowe, linia czasu, drama, wspólne rysowanie, symulacje, gry interakcyjne, fabuła z kubka, zabawy w teatr, inne. 

2022-2027

7.

Realizacja we wszystkich grupach metody projektu edukacyjnego wg Judy Harris Helm i Lilian Katz - korzystanie z różnych źródeł informacji, wdrażanie do samodzielności, inicjowanie, planowanie, wykonywanie i ocenianie zadań edukacyjnych.

2022-2027

min. 1 projekt na rok

8.

Dni bez zabawek – rozwój aktywności twórczej, kreatywności, kształtowanie kompetencji kluczowych, rozwój sfer funkcjonowania dziecka. 

2022 - 2027                        raz w półroczu

9.

„Twórczy dzień”- warsztaty twórcze, aktywizujące z możliwością zmiany grupy przez dzieci                  rozwój; kształtowanie kompetencji kluczowych, rozwój sfer funkcjonowania dziecka.

2022 – 2027 

raz w miesiącu

10.

Warsztaty twórcze we współpracy z MP nr 14, rozwój aktywności twórczej, kreatywności, kształtowanie kompetencji kluczowych, rozwój sfer funkcjonowania dziecka

2022-2027

raz w półroczu

11.

Stwarzanie warunków do kształtowania kompetencji kluczowych, rozwoju uzdolnień,                                 zainteresowań, rozwój sfery fizycznej, emocjonalnej, społecznej, intelektualnej, duchowej:

  • zabawy badawcze i eksperymenty w każdej grupie, 
  • „Bohater tygodnia”- prezentacja dziecka, rodziny w grupie, na forum przedszkola,
  • organizacja ekspozycji wytworów aktywności dziecięcej w przedszkolu i w środowisku, 
  • spektakle dziecięce, programy artystyczne w przedszkolu i środowisku, 
  • „Dni Grupy”- przeglądy taneczne, teatralne, festiwale piosenki grup, pokazy doświadczeń – zabawy badawcze, wystawy prac plastycznych, zdjęć, w ścisłej współpracy z rodzicami,
  • organizacja imprez, uroczystości przedszkolnych,
  • warsztaty twórcze, przeglądy, festiwale, turnieje, konkursy. 

2022-2027


raz w tygodniu

każde dziecko raz w roku

według ustaleń

według ustaleń


każda grupa raz w półroczu


według harmonogramu

według harmonogramu

12.

Organizacja konkurów o zasięgu zielonogórskim: „Bożonarodzeniowe kartki świąteczne”, „Najpiękniejsze Anioły na Boże Narodzenie”, „Nasza Ziemia”- tematyka zróżnicowana, dotycząca ekologii, „Moja ulubiona baśń”/ „Moja fantazja”/Moje marzenia. 

2022-2027

13.

Udział dzieci w przedsięwzięciach organizowanych przez inne jednostki 

2022-2027

14.

Doskonalenie zawodowe nauczycieli zgodnie z priorytetami: 

  1. zdrowie i bezpieczeństwo, 
  2. doskonalenie warsztatu pracy nakierowane na rozwój: kompetencji kluczowych, inteligencji wielorakich, sfer funkcjonowania dziecka, umiejętności życiowych.

Organizacja szkoleń rad pedagogicznych z udziałem rad pedagogicznych innych przedszkoli, doskonalenie indywidualne, WDN MP nr 8, współpraca z WDN przedszkola nr 14, nr 37- wymiana doświadczeń, wspólne rady szkoleniowe . Współpraca z ODN, PPP, UZ, Stowarzyszeniem „Civilitas”, specjalistami.

2022-2027

według pięcioletniego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli, planów nadzoru pedagogicznego.

 

 

  • Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami. 

 

Udział dzieci z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w zajęciach                o charakterze terapeutycznym, korekcyjno- kompensacyjnym w wieku przedszkolnym umożliwia wyrównywanie szans rozwojowych, sprzyja wczesnemu korygowaniu oraz prawidłowemu, wszechstronnemu rozwojowi dziecka. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka. Wczesna terapia pedagogiczna, logopedyczna i psychologiczna oraz praca z dzieckiem w grupie zmierzają do spowodowania określonych zmian w sferze poznawczej, emocjonalno-motywacyjnej, językowej oraz w strukturze wiedzy  i umiejętności dzieci. Jeżeli nie zostaną zahamowane typowe dla wieku przedszkolnego izolowane dysharmonie rozwojowe, to w edukacji szkolnej mogą się one uogólnić na wiele przedmiotów.

 

L.p.

Zadania do realizacji w latach 2022/2027

Terminy realizacji.

1.

Zapewnienie warunków kadrowych umożliwiających w przedszkolu pomoc psychologiczno- pedagogiczną:

  • zatrudnianie specjalistów: logopeda, terapeuta pedagogiczny, psycholog, pedagog specjalny (innych)
  • szkolenia rady pedagogicznej: pomoc psychologiczno- pedagogiczna, 
  • indywidualne doskonalenie zawodowe nauczycieli wg. priorytetu doskonalenia zawodowego nauczycieli: pomoc psychologiczno - pedagogiczna

2022-2027

2.

Stwarzanie warunków lokalowych:

  • kontynuacja doposażania gabinetu terapii i wszystkich sal poszczególnych grup w pomoce dydaktyczne 

2022-2027

3.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna:

  • rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
  • zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, zajęcia z pedagogiem specjalnym, inne,
  • bieżąca praca w grupie dziecka w oparciu o obserwację, diagnozę, program pracy indywidualnej: praca z dzieckiem z trudnościami w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, praca                   z dzieckiem uzdolnionym,
  • konsultacje, porady dla nauczycieli, rodziców według potrzeb.

2022-2027



4.

Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka przedszkolnego i rodziców:

  • Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna- obserwacja dzieci w PPP oraz w grupie przedszkolnej, diagnoza, konsultacje, kursy, realizacja bloków tematycznych, problemowych, wsparcie merytoryczne, wykłady dla rodziców i nauczycieli,
  • ODN- konsultacje, kursy, szkolenia rad pedagogicznych, wsparcie merytoryczne nauczycieli,
  • Zielonogórskie Towarzystwo Dysleksji, 
  • Polski Związek Logopedów (Lubuski Oddział PZL) – wsparcie merytoryczne, dzień bezpłatnych diagnoz logopedycznych dla osób ze środowiska w MP nr 8 (1x w roku),
  • Uniwersytet Zielonogórski- wsparcie merytoryczne, współpraca z pracownikami naukowymi, doskonalenie zawodowe nauczycieli, praktyki studenckie, warsztaty z dziećmi,
  • Stowarzyszenie „Civilitas”, wsparcie nauczycieli, rodziców, warsztaty z dziećmi.

2022-2027







5.

Warsztaty, wykłady, zajęcia otwarte, dyżury dla rodziców prowadzone przez specjalistów MP nr 8.

2022-2027

6.

Funkcjonowanie przy Miejskim Przedszkolu nr 8 „Przedszkolnego Gabinetu Terapii Pedagogicznej dla dzieci ze środowiska”.

Adresatem są dzieci ze środowiska wykazujące trudności. W ramach Gabinetu będą realizowane:

  • zajęcia korekcyjno- kompensacyjne prowadzone przez terapeutę pedagogicznego,
  • konsultacje, wykłady dla rodziców, nauczycieli i innych osób zainteresowanych,

„Przedszkolny Gabinet Terapii Pedagogicznej dla dzieci ze środowiska” współpracuje z PPP, ODN, ZTD Studenci kierunku Terapia Pedagogiczna, słuchacze ODN odbywają praktyki. 

2022-2027



1x w tygodniu







 

  • Wychowanie do wartości, w szczególności kształtowanie postaw prospołecznych i prozdrowotnych.

 

Wychowanie do wartości jest jednym z trzech warunków świadomego wychowania (po integralnym ujęciu funkcji placówki                               i integralnym podejściu do wychowanka). Należy również do najważniejszych czynników chroniących w profilaktyce. Od kilku lat jest wpisane w kierunki polityki oświatowej państwa. Zapewniając wszechstronny rozwój dzieci, we wszystkich sferach nie zapominamy                        o wspieraniu rozwoju moralnego, duchowego. Zapewnienie zdrowych, bezpiecznych warunków dzieciom, pracownikom i innym osobom przebywającym na terenie przedszkola jest kluczowym zadaniem przedszkola. Niezwykle istotny jest również rozwój postaw prozdrowotnych, utrwalanie umiejętności i nawyków pozwalających na zachowanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej obecnie oraz              w przyszłym życiu jednostki. Niekwestionowany wpływ na zachowanie zdrowia obecnego oraz przyszłych pokoleń ma wdrożenie                   elementów założeń zrównoważonego rozwoju, ekologii. Im wcześniej dzieci będą w sposób naturalny włączane w działania prozdrowotne, ekologiczne, humanitarne, tym większe prawdopodobieństwo, że jako ludzie dorośli będą świadomie żyć, wdrażać i propagować ekologiczne i humanitarne idee.

 

L.p.

Zadania do realizacji w latach 2022-2027

Termin realizacji

1.

Planowanie i organizacja pracy zgodnie z przepisami BHP, zasadami HCCP, Przestrzeganie przyjętych w przedszkolu procedur dot. zdrowia i bezpieczeństwa.

2022-2027

2.

Przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań związanych z wychowaniem do wartości                                  w przedszkolu:

  • szkolenie rady pedagogicznej – warsztaty we współpracy z ODN (m. in. z wojewódzkim trenerem SdRiW Jolantą Radczyc, wojewódzkim konsultantem w zakr. edukacji przedszkolnej Danutą Mroczyk),
  • uzgadnianie z rodzicami wspólnych celów, potrzeb i wartości (we współpracy z ODN),
  • psychoedukacja rodziców we współpracy z ODN,
  • przeszkolenie psychologa i terapeutę pedagogicznego w zakresie programu „Szkoła dla Rodziców                     i Wychowawców” we współpracy z ODN- z wojewódzkim trenerem Jolantą Radczyc.

2022-2027

3.

Program psychoedukacyjny dla rodziców i nauczycieli: „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”

2022-2027

4.

Realizacja zadań Miasta Zielona Góra z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia na terenie Zielonej Góry (według oferty):   

  • „Diagnostyka wad postawy” ,
  • Edukacja i promocja zdrowia jamy ustnej, 
  • Diagnostyka zaburzeń widzenia,
  • Diagnostyka słuchu 4 – latków.

2022-2027

5.

Edukacja prozdrowotna dzieci poprzez zabawę, doświadczanie, okazje edukacyjne, projekty edukacyjne  - uczenie zorientowane na gromadzenie przez dziecko doświadczeń, umiejętności, wiadomości, postaw poprzez czynny, aktywny kontakt z najbliższym otoczeniem fizycznym i społecznym.

  1. Współpraca ze środowiskiem, w tym:
    • Komenda Miejska Policji - realizacja programów KMP oraz: spotkania organizowane przez MP nr 8        z policjantami, realizacja tematyki: „Bawimy się bezpiecznie”, „Jak zachować się w kontakcie z obcymi zwierzętami”, „Jak zachować się w kontakcie z obcymi ludźmi i nieznanymi przedmiotami”.
    • Spotkania z lekarzami- realizacja tematyki związanej z profilaktyką zdrowia. 
    • Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Medyk" - współpraca z kierunkami: Technik Masażysta, Higienistka stomatologiczna, Terapeuta zajęciowy, udział w przedsięwzięciach CKZiU.
  • „Pierwsza pomoc przedmedyczna”- szkolenia pracowników, warsztaty z dziećmi, w tym w MP nr 11.
  • Komenda Straży Pożarnej: wizyty dzieci na terenie Komendy Straży Pożarnej, wizyty strażaków                 w przedszkolu (pogadanki dot. przeciwdziałania pożarom, sposobów alarmowania i zachowania podczas pożarów), przeprowadzanie ewakuacji przeciwpożarowej, itp.
  • Nadleśnictwo Zielona Góra - spotkania z leśnikami o charakterze edukacyjno-poznawczym, zazielenianie terenu przedszkola.
  • Centrum Edukacji Ekologicznej - spotkania z dziećmi, zajęcia o treści ekologicznej.
  • Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Zielonej Górze”, realizacja przez MP nr 8 programu antynikotynowego z dziećmi i rodzicami „Czyste powietrze wokół nas”, „Wojewódzki Program Profilaktyki Wszawicy”.
  1. Realizacja cyklu grupowych warsztatów, bloków tematycznych promujących zdrowie.
  2. Realizacja projektów edukacyjnych z zakresu edukacji prozdrowotnej.

2022-2027




czas trwania programu

2022-2027


2022-2027










6.

Edukacja ekologiczna

  • Udział dzieci, rodziców, pracowników przedszkola w przedsięwzięciach proekologicznych: „Sprzątanie Ziemi”, segregacja śmieci, „Adopcja rysia” (współpraca z WWF), drzewa - karmniki dla ptaków, zakładanie i pielęgnacja budek lęgowych na terenie przedszkola (współpraca z UZ, Ogrodem Botanicznym), pielęgnacja ogródków grupowych, tworzenie i pielęgnacja dzikich ogródków (oaza dla owadów, sianie ginących gatunków roślin), domki dla jeży w ogrodzie.
  • Edukacja przyrodnicza, realizacja cyklu zajęć „Flora i fauna Polski”, „Moja Ziemia” w ramach realizacji Programu dydaktyczno- wychowawczego „Ja i moja rodzina w naszym świecie.”
  • Wystawy prac plastycznych o tematyce ekologicznej w środowisku.
  • Konkursy plastyczne o zasięgu zielonogórskim np.: „Zielnik”, „Moja Ziemia”. 
  • Realizacja ekologicznego przedsięwzięcia o zasięgu środowiskowym: „Święto Niezapominajki”.
  • Współpraca: z Ligą Ochrony Przyrody, Klubem Gaja, Wydziałem Nauk Przyrodniczych UZ,                              WWF, edukacja dzieci i rodziców, włączanie przedszkola w działania ekologiczne, humanitarne.
  • Rośliny doniczkowe w przedszkolu – adopcja roślin doniczkowych korzystnie wpływających na zdrowie człowieka, cykl tematyczny „rośliny doniczkowe”, realizacja projektów edukacyjnych.

2022-2027







.



czerwiec każdego roku

2022-2027

7.

Akcje humanitarne i charytatywne:

Zbiórka środków czystości higieny jamy ustnej dla dzieci z Afryki, „Kup Pan szczotkę”, „Pola nadziei”, „Góra grosza”, „Szlachetna paczka”, „Mali przyjaciele wielkanocnego zajączka”, „Dzieci dzieciom na dzień Dziecka”, „Mali przyjaciele Św. Mikołaja”, zbiórka żywności dla ubogich rodzin z woj. lubuskiego przed Św. Bożego Narodzenia, Wielkanocy we współpracy z Caritas diecezji zielonogórsko- gorzowskiej, 

Działalność charytatywna przedszkola odbywa się we współpracy z: 

  • Hospicjum im. Lady Ryder of Warsaw w Zielonej Górze, Hospicjum domowe  im. św. Pawła
  • Towarzystwo „Nasz dom” pod patronatem MEN, 
  • Terenowy Komitet ochrony Praw Dziecka, 
  • Caritas diecezji zielonogórsko- gorzowskiej, 
  • Stowarzyszenie Mikołaj Dzieciom. 

2022-2027

kontynuacja 





2022-2027

kontynuacja 

8.

Zrównoważona dieta w przedszkolu

receptury posiłków w przedszkolu pod katem profilaktyki otyłości i innych chorób cywilizacyjnych, sukcesywne włączanie zdrowych, mało znanych dzieciom produktów, zróżnicowana dieta.

2022-2027

kontynuacja

 

 

  • Współpraca z rodzicami i środowiskiem w duchu podmiotowości i dialogu.

 

Współpraca wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie edukacji dziecka jest koniecznym warunkiem skutecznego wychowania               i wspomagania rozwoju. W atmosferze akceptacji, podmiotowości, zrozumienia MP nr 8 od wielu lat realizuje z dużym sukcesem Program współpracy z rodzicami oraz współpracy ze środowiskiem. Programy te sprzyjają rozwojowi dzieci, pracowników MP nr 8, rodziców, środowiska. Integracja, planowa współpraca przedszkola wpływa na podnoszenie jakości współpracy z rodzicami, promocji przedszkola w środowisku, promocji wartości wychowania przedszkolnego w środowisku. Istotna jest też (z punktu widzenia rozwoju dziecka) aktywna, autentyczna współpraca z szeroko pojętym środowiskiem ku edukacji społecznej (uwzględniająca cechy indywidualne dzieci, rozpowszechnienie wiedzy o demokracji, równości, prawach człowieka). Edukacja ku demokracji umożliwia jednostce rozumienie świata i odnajdywanie w nim własnej drogi rozwoju. Wspiera otwarcie kulturowe i pobudzenie odpowiedzialności społecznej.

 

L.p.

Zadania do realizacji w latach 2022-2027

Termin realizacji

1.

Opracowanie i realizacja Programu współpracy ze środowiskiem uwzględnia współpracę z następującymi jednostkami, stowarzyszeniami, placówkami:

  • Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. C.K. Norwida, Biblioteka „Piotrusia Pana” realizacja innowacji, wystawy prac plastycznych dzieci, warsztaty literackie, literacko- plastyczne.
  • Uniwersytet Zielonogórski: wspólne imprezy, zajęcia pokazowe dla studentów, warsztaty (np. prawa człowieka), praktyki studenckie, wparcie merytoryczne, szkolenia rady pedagogicznej.
  • Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego: warsztaty uczniów i nauczycieli z dziećmi MP nr 8                 (w przedszkolu oraz w siedzibie szkoły) w zakresie realizacji tematyki „Poznajemy zawody”. 
  • Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Medyk".
  • Zespól Szkól Specjalnych nr 1: warsztaty ruchowe, muzyczne, plastyczne, integracyjne, wystawianie sztuk teatralnych.
  • Liceum Ogólnokształcące nr 5: warsztaty sportowe dla dzieci, czytanie literatury – wolontariat uczniów.
  • LO nr 6 zabawy sportowe na sali gimnastycznej z uczniami i nauczycielami W-F.
  • Szkoła Podstawowa nr 1: realizacja Programu adaptacji do szkoły.
  • Środowiskowy Dom Samopomocy przy ul. Witebskiej 2: wystawa spektakli teatralnych dzieci                                   i podopiecznych ŚDS, prace artystyczne podopiecznych ŚDS na rzecz przedszkola, wspólne kolędowanie.
  • Miejska Komenda Policji: realizacja programów: prewencyjnego LUPO, „Policja bliżej dzieci”,  „Bezpieczny Przedszkolak”, udział dzieci w konkursach.
  • Lubuski Teatr, Teatr 4KĄTY, Radio Zielona Góra.
  • Przedszkola Miasta Zielona Góra: udział dzieci w przeglądach: teatralnych, piosenki, recytatorskich, tanecznych, udział dzieci w konkursach, turniejach sportowych, wspólne warsztaty, wystawianie sztuk teatralnych (MP-14, MP-37, „Jacek i Agatka”, inne).

2022-2027















2.

Realizacja imprez o zasięgu lokalnym:

  • Przeglądy Spektakli Teatralnych Rodziców „Kochamy bajki” 
  • spektakle teatralne w wykonaniu rodziców - wystawianie spektakli dla dzieci z przedszkola oraz dla środowiska podczas: Balu Karnawałowego, Przeglądów Spektakli Teatralnych Rodziców w Lubuskim Teatrze, w Zespole Szkół Specjalnych nr 1 w Zielonej Górze, w Domu Kombatanta.
  •  „Jasełeka” podczas niedzielnych mszy św. w kościele p.w. Św. Franciszka z Asyżu w Zielonej Górze.
  • „Rodzinne kolędowanie” dla rodzin dzieci z MP nr 8 oraz najbliższego środowiska.
  • wystawy prac plastycznych dzieci w Bibliotece Piotrusia Pana przy ul. Ptasiej.
  • organizacja konkursów o zasięgu zielonogórskim.
  • Jubileusz 60- lecia MP nr 8

2022-2027

od roku 2023

2022-2027



grudzień każdego roku

grudzień 2022-27

2022-2027

wg. planów

maj 2023 r.

3.

Funkcjonowanie „Przedszkolnego Gabinetu Terapii Pedagogicznej dla dzieci ze środowiska”                               

2022-2027

4.

Współpraca z rodzicami: 

  1. badanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
  2. opracowanie Programu współpracy z rodzicami,
  3. realizacja Programu współpracy z rodzicami:
  • ustalanie wspólnego planu działań, podejmowanie decyzji, realizacja inicjatyw rodziców 
  • występy dzieci, wspólne warsztaty, prelekcje tematyczne o charakterze terapeutycznym, edukacyjnym, wystawy prac plastycznych dzieci,
  • zajęcia otwarte i pokazowe dla rodziców, dyżury nauczyciela,
  • Akcje: „Rodzice Dzieciom”, „Rodzice czytają dzieciom”, „Zawody i pasje rodziców”, „Rodzice bawią się                     z dziećmi”, „Teatr rodziców”, wspólne pikniki, wycieczki, 
  • tablice informacyjno - edukacyjne dla rodziców: „Aktualności”, „Idę do szkoły”, „Propozycje zabaw                    i ćwiczeń z dziećmi”, informacje prozdrowotne, inne,
  • tablice: logopedy, terapeuty pedagogicznego, psychologa, pedagoga specjalnego,
  • akcje promujące, uświadamiające o tematyce: ekologia, zdrowie, prawa dziecka, ryzyko dysleksji- symptomy                i terapia, integracja sensoryczna, wychowanie bez przemocy, optymistyczne dziecko, jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci mówiły,  rozwój dziecka,
  • komunikacja: bezpośrednia, z wykorzystaniem Internetu, „Skrzynka pomysłów i uwag”, „Inicjatywy Rodziców”.

2022-2027

wrzesień 2022

wrzesień 2022

2022-2027




1 x w miesiącu 

5.

Program psychoedukacyjny dla rodziców i nauczycieli: „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”.

2022-2027

6.

Współpraca z organem prowadzącym, z organem nadzoru pedagogicznego, Związkami Zawodowymi.

2022-2027