STATUT MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 8
w Zielonej Górze
Jacka Kaczmarskiego 1
ROZDZIAŁ 1.
PRZEPISY OGÓLNE
§1
Miejskie Przedszkole nr 8 w Zielonej Górze działa na podstawie:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730 i 2089)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli z dnia 28 lutego 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 502; zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 644, Dz.U. z 2022 r. poz. 56)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela Karta Nauczyciela (zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1730, Dz.U. z 2022 r. poz. 1700, Dz.U. z 2022 r. poz. 1116, Dz.U. z 2022 r. poz. 935)
- Konwencji o prawach dziecka ratyfikowanej przez Sejm RP 30 września 1991r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005, 1079, 1561)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z dnia 3 kwietnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 639) (zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 658, Dz.U. z 2020 r. poz. 100)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1604)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) tj. z dnia 9 lipca 2020 r.
(Dz.U. z 2020 r. poz. 1280, zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 159)
§2
Statut przedszkola określa:
- cele i zadania Przedszkola,
- sposób realizacji zadań Przedszkola,
- zakres udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- sposób sprawowania opieki nad dziećmi,
- szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci,
- formy współdziałania z rodzicami,
- organy Przedszkola,
- organizację pracy Przedszkola,
- czas pracy Przedszkola,
- zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu i korzystanie z wyżywienia,
- zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników,
- prawa i obowiązki dziecka.
§3
Ilekroć w dalszych przepisach niniejszego Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- Przedszkolu - należy przez to rozumieć Miejskie Przedszkole nr 8 w Zielonej Górze.
- Ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Statucie – należy przez to rozumieć niniejszy Statut Miejskiego Przedszkola nr 8 w Zielonej Górze.
- Podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać wychowanek po zakończeniu przedszkolnego etapu edukacyjnego, oraz zadania wychowawcze Przedszkola, uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego.
- Programie wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania, kształcenia oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu.
- Wychowankach lub dzieciach oraz rodzicach – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów.
- Nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela oraz innego pracownika pedagogicznego.
- Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
- Rodzicu - należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów dziecka oraz osoby lub podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem uczęszczającego do Przedszkola.
- Opłatach za korzystanie z wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opłaty za nauczanie, wychowanie i opiekę w Przedszkolu prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, ustalony zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2, ust. 2 lub 2a. Ustawy o Systemie Oświaty.
- Organie prowadzącym Przedszkole – należy przez to rozumieć Miasto Zielona Góra.
- Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem – należy przez to rozumieć Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim, Delegatura Kuratorium Oświaty w Zielonej Górze.
ROZDZIAŁ 2.
OGÓLNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
§4
- Przedszkole jest jednostką publiczną, która:
- realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący – 10 godzin dziennie;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
2. Bezpośredni nadzór nad działalnością Przedszkola sprawuje organ prowadzący, którym jest Miasto Zielona Góra.
3. Nadzór pedagogiczny pełni Kurator Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim – Delegatura Kuratorium Oświaty Zielona Góra.
§5
- Przedszkole używa nazwy: Miejskie Przedszkole nr 8 w Zielonej Górze.
- Przedszkole mieści się w Zielonej Górze, przy ul. Jacka Kaczmarskiego 1.
- Przedszkole używa pieczęci prostokątnej o treści:
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 8
W ZIELONEJ GÓRZE
Jacka Kaczmarskiego 1
65-634 Zielona Góra
tel./fax (68) 326 06 10
NIP: 929-10-96-066 Regon 970322250
§6
- Przedszkole czynne jest codziennie od poniedziałku do piątku od godziny 6³º do godziny 16³º.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest codziennie w godzinach od 630 - 1630.
- Czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu wynosi 10 godzin (od godziny 6³º do godziny 16³º).
- Przedszkolny Gabinet Terapii Pedagogicznej czynny jest jeden raz w tygodniu.
- Przedszkole jest nieczynne w dni ustawowo wolne od pracy.
- Przedszkole może być nieczynne w inne dni tygodnia, jeśli wynika to z przepisów szczegółowych, albo z decyzji dyrektora Przedszkola podjętej w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Przedszkole jest nieczynne, jeśli w określonym dniu zgłoszonych zostanie mniej niż 10 dzieci.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący Przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora Przedszkola i rady rodziców.
- W czasie przerwy wakacyjnej rodzice zobowiązani są zapewnić dziecku opiekę we własnym zakresie.
- W czasie przerwy wakacyjnej rodzice mogą ubiegać się o umieszczenie dziecka w przedszkolu zastępczym.
- Opłaty za wyżywienie w przedszkolu zastępczym uiszczają rodzice w przedszkolu, do którego dziecko zostało zapisane według obowiązujących tam zasad.
- Podanie o przedszkole zastępcze składają rodzice do dyrektora wybranego przedszkola, według zasad tam obowiązujących.
- W przypadku, gdy Miejskie Przedszkole nr 8 w Zielonej Górze jest przedszkolem zastępczym, wówczas obowiązują następujące zasady:
- rodzice zobowiązani są do złożenia podania o przyjęcie dziecka do Przedszkola na bieżący rok szkolny do 31 maja,
- opłatę za wyżywienie dziecka rodzice uiszczają według aktualnej stawki żywieniowej i zasad za korzystanie z wyżywienia w Miejskim Przedszkolu nr 8 w Zielonej Górze,
- rodzice zobowiązani są do przestrzegania Statutu i innych wewnętrznych ustaleń obowiązujących w Miejskim Przedszkolu nr 8 w Zielonej Górze.
- Przedszkole prowadzi żywienie dzieci i personelu składające się z trzech posiłków: śniadania, obiadu, podwieczorku.
- Korzystanie z wyżywienia jest odpłatne.
- Śniadanie, obiad i podwieczorek składają się na dzienną stawkę żywieniową.
- Dzienna stawka żywieniowa pokrywa zakup produktów żywnościowych.
- Opłatę za wyżywienie dzieci ponoszą w całości rodzice według aktualnego zarządzenia dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 8 w Zielonej Górze w sprawie ustalenia zasad korzystania wyżywienia w Miejskim Przedszkolu nr 8 w Zielonej Górze.
- Zasady odpłatności za wyżywienie pracowników Przedszkola regulują odrębne przepisy.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym Przedszkole, uwzględniając normy żywienia ustalone przez Ministra Zdrowia oraz aktualne ceny artykułów żywnościowych.
- Opłaty za wyżywienie dokonuje się z dołu do 15 dnia kolejnego miesiąca.
- Opłatę miesięczną za wyżywienie reguluje się poprzez wpłaty wymaganej
kwoty na wskazane konto bankowe z podaniem w tytule płatności: imienia i nazwiska dziecka oraz miesiąca, którego dotyczy opłata. - Nieterminowe regulowanie należności za posiłki egzekwowane będzie w drodze postępowania administracyjnego. Jeżeli będzie ono nieskuteczne – w drodze postępowania sądowego. Za zwłokę w uiszczeniu opłaty pobierane będą odsetki ustawowe.
- Za prawidłowy rejestr uczęszczania dziecka do Przedszkola oraz miesięczne
zestawienie dni obecności, odpowiada nauczyciel grupy. - Wykaz dni obecności sporządza nauczycielka w ostatnim dniu miesiąca i przedkłada dyrektorowi do zatwierdzenia.
- Za prawidłowe i terminowe naliczanie odpłatności za korzystanie z wyżywienia odpowiada intendent Miejskiego Przedszkola nr 8 w Zielonej Górze.
- Nadzór nad całokształtem prac z zakresu rachunkowości prowadzonej przez intendentkę pełni dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 8 w Zielonej Górze.
- Skreślenie dziecka z ewidencji Przedszkola dokonuje dyrektor na pisemny wniosek rodziców.
ROZDZIAŁ 3.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§7
CELE PRZEDSZKOLA
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o systemie oświaty oraz z wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i uczenia się umożliwiający dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
- Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy Przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego.
- Działania, o których mowa w ust. 3. dotyczą:
- efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
- organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- tworzenia warunków do rozwoju: aktywności, kreatywności kompetencji kluczowych dzieci,
- współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- zarządzania Przedszkolem.
§8
ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m. in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez Przedszkole i rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w Przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć, zgodnie z potrzebami i możliwościami dzieci, umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnej z potrzebami dziecka.
- Organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
- Organizowanie dla dzieci nieodpłatnych lekcji religii, na wniosek rodziców. Dzieci, które nie uczęszczają na religię, mają w tym czasie zapewnioną opiekę nauczyciela.
- Prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań wspierających dzieci w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych, polegające w szczególności na prowadzeniu preorientacji zawodowej, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
ROZDZIAŁ 4.
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
§9
- Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza opiera się na programach wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku w Przedszkolu przez dyrektora na wniosek nauczycieli po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną.
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza w Przedszkolu organizowana jest odpowiednio do potrzeb i możliwości wychowanków z poszanowaniem ich godności osobistej, religijnej w poczuciu tożsamości narodowej.
- Przedszkole zapewnia i przestrzega Konwencji o Prawach Dziecka.
- Przedszkole zapewnia warunki i sposoby realizacji celów i zadań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Cele i zadania Przedszkole realizuje z uwzględnieniem obszarów rozwojowych dziecka zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego określonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania: fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego w celu przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Przedszkole prowadzi zajęcia rozwijające sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.
- Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu do nauki w szkole poprzez różne formy współpracy.
- Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego dopuszczony przez dyrektora;
- Przedszkole realizuje programy własne oraz innowacje pedagogiczne.
- Nauczyciele planują swoją pracę w oparciu o: podstawę programową wychowania przedszkolnego, program wychowania przedszkolnego, roczne plany pracy, przedszkolne programy własne, innowacje pedagogiczne, uwzględniając potrzeby, zainteresowania, możliwości dzieci danego oddziału stwierdzone na podstawie obserwacji i diagnozy.
§10
Przedszkole zapewnia wychowankom prawo do właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego uwzględniając zasadę:
- podmiotowego traktowania dziecka,
- zaspakajania potrzeb dziecka,
- stopniowania trudności,
- wspomagania rozwoju,
- aktywności,
- indywidualizacji,
- organizowania życia społecznego,
- integracji.
§11
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
- Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
- rodziców dziecka,
- dyrektora przedszkola,
- nauczyciela lub specjalisty prowadzących zajęcia z dzieckiem,
- poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- asystenta edukacji romskiej,
- pomocy nauczyciela,
- kuratora sądowego,
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działającego na rzecz rodziny, dzieci, młodzieży.
- Korzystanie z pomocy jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych (korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym), zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola oraz w środowisku społecznym.
- Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w Przedszkolu wynika z:
- niepełnosprawności,
- niedostosowania społecznego,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- zaburzeń zachowania lub emocji,
- szczególnych uzdolnień,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- choroby przewlekłej,
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- niepowodzeń edukacyjnych,
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla dzieci.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
- Pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w szczególności: psycholog, terapeuta pedagogiczny, logopeda, pedagog specjalny.
- W przedszkolu pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
- Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
- Zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10 chyba, że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami dzieci.
- Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w Przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu Przedszkola.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10. - Do zadań nauczycieli i specjalistów w Przedszkolu należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu Przedszkola,
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków i poprawy ich funkcjonowania,
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu Przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.
- Nauczyciele oraz specjaliści prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
- Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno - pedagogicznej dziecku oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
- W przypadku gdy z wniosków wynika, że mimo udzielanej dziecku pomocy psychologiczno - pedagogicznej w Przedszkolu nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor Przedszkola za zgodą rodziców dziecka, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
- Nauczyciele i specjaliści udzielający dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi przez właściwego ministra ds. oświaty.
- O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną informuje się rodziców dziecka.
ROZDZIAŁ 5.
SPOSOBY SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI
§12
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę odpowiednią do wieku i potrzeb z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach wydanych przez właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania.
- Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednemu lub dwu nauczycieli.
- Decyzję w sprawie przydziału nauczycieli do poszczególnych oddziałów podejmuje dyrektor Przedszkola.
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo dziecka od chwili wprowadzenia go przez rodzica do sali zajęć, do momentu odbioru dziecka przez rodzica.
- Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych dzieci; zapewnia dzieciom bezpieczeństwo, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny odbywają się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z procedurami dotyczącymi zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia dzieciom.
- Każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
- Nauczyciel opuszcza oddział dzieci w chwili przyjścia zmiennika (nauczyciela), informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
- Nauczyciel może oddalić się od dzieci w sytuacji nagłej tylko w tedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi mu dziećmi.
- Nauczyciel zobowiązany jest do udzielania natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Powiadamia dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
- W sytuacjach pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel, dyrektor lub inna uprawniona osoba informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W nagłych wypadkach wszystkie działania pracowników Przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
- Przedszkole nie dokonuje żadnych zabiegów lekarskich i nie podaje leków poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
- Nauczyciel zobowiązany jest znać i przestrzegać przepisy bhp, ppoż. i przepisy ruchu drogowego.
- Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania wychowanków stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa.
- W budynku i na terenie Przedszkola mogą przebywać tylko osoby uprawnione i inne za zgodą dyrektora.
- Pracownicy Przedszkola winni zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie Przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie Przedszkola, zawiadomić dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych.
- Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora Przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków i innych osób przebywających w budynku i na terenie Przedszkola.
ROZDZIAŁ 6.
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA
§13
- W sprawowaniu opieki nad wychowankami, konieczne jest przestrzeganie przez rodziców obowiązku przyprowadzania i osobistego odbierania dzieci z Przedszkola. Dzieci mogą być odbierane przez osoby upoważnione na piśmie przez rodziców zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Nauczyciel informuje rodziców o miejscu i czasie przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola.
- Nauczyciel odpowiada za dziecko z chwilą wejścia dziecka do sali, a kończy odpowiedzialność w momencie odebrania dziecka przez rodziców lub upoważnione osoby. Za moment odebrania dziecka uważa się chwilę pierwszego opuszczenia sali przez dziecko wraz z rodzicem.
- Rodzic przyprowadza dziecko do grupy i powiadamia o tym fakcie nauczyciela.
- Rodzic lub osoba upoważniona odbiera dziecko z grupy po uprzednim poiformowaniu nauczyciela o tym fakcie.
- W przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola do godziny 16³º nauczyciel niezwłocznie powiadamia rodziców o zaistniałym fakcie i oczekuje z dzieckiem w Przedszkolu do jednej godziny. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia Dyrektora, a następnie najbliższy Komisariat Policji o niemożności zapewnienia opieki dziecku.
- Dyrektor na pierwszym posiedzeniu Rady Pedagogicznej rozpoczynającym rok szkolny zobowiązuje nauczycieli do bezwzględnego przestrzegania procedur w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia dzieciom podczas pobytu w Przedszkolu i poza Przedszkolem oraz oświadczeń o odbiorze dziecka z Przedszkola.
- Nauczyciel zobowiązany jest do pobrania pisemnych oświadczeń od rodziców dotyczących osób upoważnionych do odbierania dziecka z Przedszkola.
- Rodzice składają oświadczenia podpisane przez obojga rodziców przy pierwszym kontakcie z nauczycielem grupy - oddziału.
- Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do Przedszkola lub do momentu pisemnego wycofania oświadczenia przez rodzica dziecka.
- Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest on w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
- O każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora oraz podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
- Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu ani innych środków odurzających.
ROZDZIAŁ 7.
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI
§14
- Współdziałanie Przedszkola z rodzicami ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom w poszanowaniu ich godności osobistej, religijnej, w poczuciu tożsamości narodowej oraz w podnoszeniu jakości pracy Przedszkola.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych dzieci.
- nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- nauczyciele pełnią dyżury po godzinach pracy dydaktyczno - wychowawczej celem omawiania z rodzicami osiągnięć i trudności rozwojowych dziecka według ustalonego harmonogramu na dany rok szkolny,
- Przedszkole organizuje dni otwarte,
- nauczyciele prowadzą zajęcia otwarte dla rodziców według ustalonego harmonogramu,
- nauczyciele organizują imprezy, uroczystości, warsztaty twórcze, zajęcia pokazowe z udziałem rodziców według ustalonego harmonogramu.
- Celem ułatwienia wymiany informacji, uzyskania opinii, ujednolicania oddziaływań Przedszkole organizuje spotkania - zebrania według ustalonego rocznego harmonogramu i według potrzeb wynikających z pracy wychowawczo - dydaktycznej.
- Formy współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
- znajomości zadań dydaktyczno - wychowawczych w danej grupie,
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i trudności,
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania,
- dostępności do dokumentów prawa przedszkolnego,
- znajomości zapisów obowiązujących dokumentów - aktów prawnych w Przedszkolu.
- Rozwiązywanie konfliktów odbywa się w duchu porozumienia, tolerancji i szacunku wewnątrz Przedszkola.
- Rodzice przedstawiają wnioski i opinie organom Przedszkola poprzez swoją reprezentację: Radę Rodziców.
ROZDZIAŁ 8.
PRZEDSZKOLNY GABINET TERAPOII PEDAGOGICZNEJ
CELE I ZADANIA
§15
Przedszkolny Gabinet Terapii Pedagogicznej adresowany jest do dzieci ze środowiska.
- Celem głównym jest wczesna profilaktyka i terapia dziecka oraz wspieranie rodziców w zakresie działań wychowawczych.
- Celami szczegółowymi są:
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z ryzykiem dysleksji,
- rozpoznawanie przyczyn trudności rozwojowych oraz ich eliminowanie,
- udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
- przeciwdziałanie powstawaniu niepowodzeń szkolnych i ich ujemnych konsekwencji,
- wczesna profilaktyka społeczna.
- Do zadań Przedszkolnego Gabinetu Terapii Pedagogicznej należy:
- rozpoznawanie możliwości rozwojowych dziecka,
- obserwacja pedagogiczna dziecka oraz diagnoza,
- organizowanie różnych form wspierania rozwoju dziecka oraz pomocy psychologiczno - pedagogicznych,
- podejmowanie działań profilaktycznych,
- wspieranie rodzin w zakresie działań wychowawczych, profilaktycznych,
- konsultacje dla rodziców.
- Cele i zadania Przedszkolnego Gabinetu Terapii Pedagogicznej realizuje zatrudniony w Przedszkolu terapeuta pedagogiczny.
ROZDZIAŁ 9.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§16
- Zgodnie z Ustawą Prawo Oświatowe wydaną przez właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania organami Przedszkola są:
- dyrektor,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
- Stanowisko dyrektora Przedszkola powierza organ prowadzący.
- Dyrektor Przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu ogłoszonego przez organ prowadzący.
- Stanowisko dyrektora Przedszkola powierza się na 5 lat szkolnych.
§17
Dyrektor Przedszkola działa w imieniu Miasta Zielona Góra:
- Kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny.
- Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Realizuje uchwały Rady Miasta, rady pedagogicznej i rady rodziców, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola zaopiniowanym przez radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie a także organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą Przedszkola.
- Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Stwarza warunki do działania w Przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej i innowacyjnej Przedszkola.
- Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola.
- W wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczna, radą rodziców i rodzicami.
- Dopuszcza do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel Przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
§18
Rada pedagogiczna:
- Jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego semestru, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego Przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Dyrektor Przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
- projekt planu finansowego Przedszkola,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt i uchwala statut Przedszkola albo jego zmiany.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora do organu prowadzącego Przedszkole.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§19
Rada rodziców.
- Jest społecznym organem reprezentującym ogół rodziców wychowanków.
- W skład rady rodziców wchodzą - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa wyżej, jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności: wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady, szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców Przedszkola.
- Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
- Uczestniczy w życiu Przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów Przedszkola, organu prowadzącego Przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo - profilaktycznego Przedszkola,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Przedszkola,
- jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dania rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo - profilaktycznego Przedszkola, program ten ustala dyrektor Przedszkola w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora Przedszkola obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w pkt. 5.
- W posiedzeniach uczestniczyć może z głosem doradczym dyrektor Przedszkola.
§20
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą:
- dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i niniejszym statutem,
- zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą.
- Współdziałanie organów Przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom w poszanowaniu ich godności osobistej, religijnej, w poczuciu tożsamości narodowej oraz w podnoszeniu jakości pracy Przedszkola.
- Rozwiązywanie konfliktów odbywa się w duchu porozumienia, tolerancji i szacunku wewnątrz Przedszkola (w uzasadnionych przypadkach na wspólnych posiedzeniach z udziałem wybranych reprezentantów).
ROZDZIAŁ 10.
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§21
- Przedszkole jest jednostką składającą się z sześciu oddziałów. Oddziały przedszkolne zlokalizowane są w jednej siedzibie przy ul. Jacka Kaczmarskiego 1 w Zielonej Górze.
- W Przedszkolu działa Przedszkolny Gabinet Terapii Pedagogicznej w godzinach popołudniowych jeden raz w tygodniu.
§22
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 25.
- Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora Przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- W dni pracujące międzyświąteczne, w okresie ferii zimowych, bądź w innych okresach o obniżonej frekwencji praca wychowawczo - dydaktyczna prowadzona jest w ograniczonej liczbie oddziałów - w grupach łączonych w zależności od ilości zgłoszonych dzieci u nauczycieli.
- W razie groźby zagrożenia zdrowia dzieci, ze względu na zaistniałą sytuację epidemiologiczną lub w innych istotnych sytuacjach dyrektor,
za zgodą organu prowadzącego, po uzyskaniu pozytywnej opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony.
- zawieszenie zajęć może dotyczyć oddziału lub całego Przedszkola;
- w przypadku całościowego lub częściowego ograniczenia funkcjonowania Przedszkola zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§23
Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie:
- Podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania.
- Programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku w Przedszkolu przez dyrektora na wniosek nauczyciela po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną.
- Innowacji pedagogicznych i eksperymentów uchwalonych przez radę pedagogiczną.
- Programów własnych opracowanych i przyjętych do realizacji przez radę pedagogiczną.
§24
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć religii wynosi:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5 – 6 lat około 30 minut.
- Przedszkole, organizuje naukę religii na życzenie rodziców.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
§25
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez dyrektora.
- Arkusz organizacji Przedszkola określa w szczególności:
- liczbę oddziałów,
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach,
- tygodniowy wymiar zajęć religii,
- czas pracy Przedszkola oraz poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych,
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.
- Dyrektor Przedszkola przekazuje arkusz organizacji Przedszkola, zaopiniowany przez zakładową organizację związkową, w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu Przedszkole.
- Opinia zakładowej organizacji związkowych, jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji Przedszkola, nie później niż do dnia 19 kwietnia danego roku.
- Organ prowadzący Przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji Przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.
- Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, jest wydawana w terminie 10 dni od dnia otrzymania arkusza organizacji Przedszkola, nie później niż do dnia 20 maja danego roku.
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola do dnia 30 września:
- opinie, o których mowa powyżej, są wydawane w terminie 4 dni od dnia otrzymania zmian,
- organ prowadzący Przedszkole zatwierdza zmiany, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania.
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola po dniu 30 września, organ prowadzący Przedszkole zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania.
ROZDZIAŁ 11.
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW
§26
- W Przedszkolu zatrudnieni są: dyrektor, nauczyciele, specjaliści: logopeda, terapeuta pedagogiczny, psycholog, pedagog specjalny, intendent, starszy inspektor do spraw BHP, pracownicy obsługi.
- Status prawny pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych Przedszkolu określają przepisy o pracownikach samorządowych.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
- W roku szkolnym na zasadzie skierowania mogą być przyjęci uczniowie w celu odbycia praktyki w kuchni Przedszkola. Praktyka jest nieodpłatna.
- Przedszkole może być miejscem nieodpłatnych praktyk pedagogicznych dla kandydatów na nauczycieli.
§27
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem ich godności osobistej.
- Nauczyciel jest obowiązany do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych dzieci, rodziców, współpracowników.
- Prawa i obowiązki nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- Do zadań nauczyciela należy:
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole,
- tworzenie warunków wspierających całościowy rozwój dziecka,
- dążenie do pobudzenia procesów poznawczo - ruchowych, do optymalnej aktywizacji dzieci,
- planowanie, prowadzenie pracy dydaktyczno - wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną (psychologiem, terapeutą pedagogicznym, logopedą, pedagogiem specjalnym),
- współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę Przedszkola,
- prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej i opiekuńczej oraz rejestrowanie jej na bieżąco w dzienniku zajęć,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
- uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- współpraca z rodzicami w celu wspierania ich w funkcji wychowawczej i włączania ich w działalność Przedszkola,
- przekazywanie informacji rodzicom o postępach, postawach, umiejętnościach, wiadomościach i ewentualnych trudnościach rozwojowych dziecka oraz o możliwościach wsparcia rozwoju dziecka,
- realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz obranego w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- prowadzenie innej dokumentacji dotyczącej pracy pedagogicznej z dziećmi i rodzicami, które uchwala rada pedagogiczna,
- dbanie o dobro Przedszkola, powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy do pracy w należytym stanie,
- dbanie o powierzony sprzęt i materiały w przydzielonych oddziałach w zakresie odpowiedzialności materialnej,
- realizacja statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
- znajomość i przestrzeganie aktualnych przepisów prawa oświatowego i prawa wewnątrz przedszkolnego,
- wnioskowanie o dopuszczenie do użytku w danym roku szkolnym programu wychowania przedszkolnego,
- dobór form i metod pracy zgodnych z możliwościami i potrzebami rozwojowymi dziecka,
- opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podnoszenia jakości pracy Przedszkola,
- promowanie wychowania przedszkolnego i Przedszkola w środowisku lokalnym,
- doskonalenie warsztatu pracy,
- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji w celu pogłębiania wiedzy i wykorzystywania jej w pracy zawodowej,
- udział w posiedzeniach i pracach rady pedagogicznej,
- współdziałanie z innymi nauczycielami,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej określonej odrębnymi przepisami.
- do zadań psychologa należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu Przedszkola,
- udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Do zadań logopedy należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci,
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych,
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu Przedszkola,
- prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy:
- rekomendowaniu dyrektorowi Przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu Przedszkola oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu Przedszkola,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- współpraca z nauczycielami lub specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
2) współpraca z zespołem pedagogicznym, w zakresie opracowania i realizacji
indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu Przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami wspierającymi pracę Przedszkola,
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola, w zakresie zadań dotyczących pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
§28
- W Przedszkolu zatrudnia się pracowników administracji i obsługi:
- starszego inspektora BHP,
- intendentkę,
- kucharza,
- pomoce kuchenne,
- pomoce nauczyciela,
- woźnych.
- Do podstawowych zadań inspektora BHP należy: prowadzenie całości spraw związanych z nadzorem nad stanem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych; przeprowadzanie kontroli warunków pracy; przeprowadzanie okresowych przeglądów, ocen i analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sporządzanie obowiązującej w tym zakresie dokumentacji; prowadzenie rejestrów, kompletowanie, ewidencjonowanie i przechowywanie obowiązującej dokumentacji w zakresie wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych; przeprowadzanie szkoleń wstępnych z zakresu bhp i ppoż.; dokonywanie oceny ryzyka zawodowego i prowadzenie obowiązującej w tym zakresie dokumentacji; sporządzanie sprawozdań statystycznych.
- Do podstawowych zadań intendenta należy: kierowanie zespołem pracowników personelu obsługowego, prowadzenie gospodarki kasowej, prowadzenie obsługi kancelaryjno -biurowej i materiałowej Przedszkola, zaopatrywanie Przedszkola w sprzęt oraz artykuły spożywcze, prowadzenie gospodarki magazynowo - majątkowej, prowadzenie działalności organizacyjno – gospodarczej, organizacja żywienia dzieci i personelu, planowanie jadłospisów zgodnie z normami w tym zakresie, rozliczanie odpłatności i kosztów żywienia dzieci i pracowników; prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie HACCP.
- Do podstawowych zadań kucharza należy: przygotowywanie posiłków zgodnie z recepturą, technologią i przepisami higieniczno – sanitarnymi oraz zasadami BHP i ppoż; uczestniczenie w planowaniu jadłospisów; prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie HACCP.
- Do podstawowych zadań pomocy kuchennej należy: pomoc kucharce w przygotowywaniu i przyrządzaniu posiłków zgodnie z recepturą, technologią i przepisami higieniczno – sanitarnymi oraz zasadami BHP i ppoż; utrzymywanie czystości i porządku na stanowisku pracy i w przydzielonych pomieszczeniach; prowadzenie niezbędnej dokumentacji w zakresie HACCP.
- Do podstawowych zadań pomocy nauczyciela należy: współpraca z nauczycielką przydzielonej grupy oraz z pozostałymi pracownikami Przedszkola; dbanie o utrzymanie ładu, porządku i higieny oraz wzorowej czystości na powierzonym odcinku pracy; wykonywanie wszystkich czynności i zabiegów higieniczno – porządkowych w sali i pomieszczeniach dodatkowo przydzielonych do sprzątania; organizowanie posiłków w przydzielonej grupie; pomoc nauczycielowi w sprawowaniu opieki nad dziećmi w grupie; organizowanie odpoczynku (leżakowania) dzieci.
- Do podstawowych zadań pracownika woźnego należy: utrzymanie czystości i porządku w przydzielonych pomieszczeniach, piwnicach i innych pomieszczeniach gospodarczych; troska o czystość podwórzy przedszkolnych oraz trawników; dbanie o mienie Przedszkola, stan techniczny i prawidłową konserwację maszyn, urządzeń i sprzętu; wykonywanie drobnych napraw niewymagających specjalnej wiedzy fachowej; doręczanie pism urzędowych wysyłanych przez Przedszkole; robienie zakupów niezbędnych do funkcjonowania Przedszkola.
§29
Pracownicy Przedszkola obowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych dzieci i rodziców.
§30
Szczegółowy zakres zadań, obowiązków i uprawnień pracowników Przedszkola wymienionych w § 28 określają zakresy czynności obowiązków opracowane przez dyrektora dla poszczególnych stanowisk.
ROZDZIAŁ 12.
OBSŁUGA KSIĘGOWO – KADROWA
§31
- Obsługę księgowo – kadrową Miejskiego Przedszkola nr 8 w Zielonej Górze prowadzi Centrum Usług Wspólnych w Zielonej Górze.
- Centrum Usług Wspólnych zapewnia obsługę w zakresie:
- prowadzenie rachunkowości,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników,
- prowadzenie spraw płacowych pracowników,
- prowadzenie obsługi finansowo – księgowej funduszu świadczeń socjalnych,
- rozliczania inwentaryzacji składników majątkowych,
- sporządzania sprawozdań finansowych, budżetowych i kadrowych,
- przygotowania i opracowywania danych do sprawozdań rzeczowo – finansowych i statystycznych,
- prowadzenie rozliczeń z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi instytucjami.
ROZDZIAŁ 13.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
§32
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się zgodnie z art. 38 ustawy o prawo oświatowe.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązani są zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
- W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w okresie 1 miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w Przedszkolu, obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego nie jest przez dziecko spełniany.
- Dzieci w wieku 3 - 5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu.
- Dziecko uzyskuje prawo o którym mowa w pkt. 8 z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata.
- Dziecko w Przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
- poszanowania godności osobistej,
- opieki i ochrony,
- akceptacji.
- Dziecko ma obowiązek:
- postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi i umowami grupowymi,
- używać form grzecznościowych wobec dorosłych i kolegów,
- dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów,
- starać się utrzymać porządek wokół siebie,
- dbać o swój wygląd i estetykę ubrania,
- okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
- szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka,
- reagować na polecenia nauczyciela,
- nie oddalać się od grupy bez zgody nauczyciela.
§33
- W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w Przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo - wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi Przedszkola uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do Przedszkola.
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
§34
Zasady przyjęć dzieci do Przedszkola.
- Do Przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może być przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia.
- Do Przedszkola przyjmowane są dzieci zamieszkałe na terenie miasta Zielona Góra.
- Do Przedszkola przyjmowane są dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego według zasad określonych w ustawie wydanej przez właściwego ministra do spraw oświaty.
- Rodzice dzieci przyjętych do danego Przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w Przedszkolu, w terminie do 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.
- Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów do Przedszkola, określa organ prowadzący Przedszkole.
- Postępowanie rekrutacyjne na nowy rok szkolny odbywa się według harmonogramu ustalonego przez organ prowadzący.
- Postępowanie rekrutacyjne do Przedszkola przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w Przedszkolu.
- Szczegółowe zasady przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego określa Miejski Informator naboru umieszczony na stronie internetowej Miasta Zielona Góra.
- Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest z wykorzystaniem systemów informatycznych.
- Informacja o wynikach postępowania rekrutacyjnego podawana jest na tablicy ogłoszeń w widocznym miejscu w Przedszkolu.
- W przypadku, gdy liczba zgłoszonych do Przedszkola dzieci jest większa od ilości miejsc, dyrektor powołuje komisję rekrutacyjną i wyznacza jej przewodniczącego.
- Szczegółowe obowiązki, odpowiedzialność, upoważnienia dotyczące rekrutacji określa zarządzenie dyrektora w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej.
§35
- Przedszkole umożliwia ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice na początku roku szkolnego.
ROZDZIAŁ 14.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§36
- Miejskie Przedszkole nr 8 w Zielonej Górze jest jednostką budżetową podległą Prezydentowi Miasta Zielona Góra działającą na podstawie Uchwały Nr LVI/716/09 Rady Miasta Zielona Góra z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie likwidacji zakładów budżetowych – miejskich przedszkoli w Zielonej Górze oraz przekształcenia ich w jednostki budżetowe jako placówka oświatowo – wychowawcza.
- Swoje wydatki pokrywa z budżetu Miasta Zielona Góra.
- Gospodarowanie tymi środkami określają odrębne przepisy.
§37
- Mienie Przedszkola jest mieniem komunalnym.
- Do mienia komunalnego stosuje się postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005, 1079, 1561) i ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899, z 2022 r. poz. 1846)
§38
- Przedszkole prowadzi działalność na podstawie planów finansowych.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Przedszkola upoważniony jest Dyrektor w granicach ustawy Prawo Oświatowe i w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Miasto Zielona Góra.
- Nadzór nad działalnością Przedszkola w zakresie spraw finansowych i administracyjnych sprawuje Miasto Zielona Góra.
§39
- W Przedszkolu działa zorganizowany system kontroli wewnętrznej zapewniający celowość, gospodarność, rzetelność i legalność podejmowanych działań.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
§40
Przedszkole przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
§41
Traci moc Statut Miejskiego Przedszkola nr 8 w Zielonej Górze ul. Witebska 1 z dnia 29.03.2019 r.
§42
Statut Przedszkola wchodzi w życie z dniem podpisania.
Zielona Góra, dn. 03.11.2022 r.
Rada Pedagogiczna: Dyrektor :