Plan pracy
Załącznik do uchwały Nr…………. /2012
Rady Pedagogicznej
Miejskiego Przedszkola nr 8 w Zielonej Górze
z dnia 13 września 2012 r.
PLAN PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
MISJA PRZEDSZKOLA:
Miejskie Przedszkole Nr 8 jest placówką oferującą optymalne warunki do indywidualnego, wszechstronnego rozwoju psychofizycznego dzieci ze szczególnym zwróceniem uwagi na wspieranie rozwoju umiejętności życiowych, wyrównywanie szans edukacyjnych, rozwój indywidualnych uzdolnień. Najważniejszym celem pracy Przedszkola jest przygotowanie dzieci do kolejnych etapów edukacji, zgodnie z ich potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Proces dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczy odbywa się w warunkach zapewniających zdrowie, bezpieczeństwo oraz poczucie akceptacji, bezpieczeństwa, podmiotowości. Przedszkole wspomaga rodzinę w jej funkcjach, współpracuje z szeroko pojętym środowiskiem na wielu płaszczyznach. Wszystkie podmioty przedszkola współpracują ze sobą mając na względzie dobro dziecka. W atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa respektują swoje prawa.
PRIORYTETY DZIAŁALNOŚCI MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NA LATA 2010/2015
-
Wspomaganie wszechstronnego, harmonijnego rozwoju dziecka.
Cele realizacji priorytetu
-
optymalny rozwój psychofizyczny dziecka zgodny z wrodzonym potencjałem i możliwościami;<
-
rozwój zainteresowań, zdolności, samorealizacja;<
-
indywidualizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego;<
-
rozwój umiejętności życiowych dziecka, w tym: budowanie samoświadomości, tożsamości na poziomie indywidualnym i wspólnotowym, budowanie własnego systemu wartości, integracja grupy, demokratyzacja życia społecznego, umiejętności interpersonalne, umiejętności do podejmowania decyzji, umiejętności radzenia sobie ze stresem;<
-
przygotowanie dzieci do pokonywania kolejnych etapów edukacji;
-
Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wychowawczymi i opiekuńczymi.
Cele realizacji priorytetu:
-
rozpoznawanie potrzeb oraz zapewnianie różnych form pomocy.
-
zapewnianie wszystkim dzieciom wykazującym trudności rozwojowe pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
-
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
-
wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci;
-
harmonijny rozwój sfery poznawczej, emocjonalno-motywacyjnej, systemu wiedzy i umiejętności;
-
przeciwdziałanie powstawaniu niepowodzeń szkolnych i ich ujemnych konsekwencji;
-
wczesna profilaktyka społeczna
-
Promowanie zdrowego stylu życia<
Cele realizacji priorytetu:
-
Zapewnienie zdrowych, bezpiecznych warunków dla dzieci i osób przebywających na terenie przedszkola;
-
rozwój postaw prozdrowotnych dzieci,
-
utrwalanie umiejętności i nawyków pozwalających na zachowanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej,
-
wcześniejsza adaptacja dzieci do przedszkola,
-
promowanie zdrowego stylu życia w rodzinie i w środowisku.
-
Otwarty styl pracy przedszkola oparty na współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Partnerstwo współpracujących ze sobą podmiotów;
Cele realizacji priorytetu;
-
integracja podmiotów uczestniczących w procesie wychowania dzieci;
-
wspomaganie działań wychowawczych rodziców;
-
uczestnictwo rodziców w procesie wychowawczym dzieci w przedszkolu;
-
wspieranie rodziny w jej funkcjach;
-
integrowanie zabiegów wychowawczych, udział rodziców w przedsięwzięciach przedszkola;
-
promocja przedszkola w środowisku;
-
dalsze pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność przedszkola;
-
poszerzanie doświadczeń, wiadomości i umiejętności dzieci;
KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012:
-
Skuteczna i efektywna realizacja Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego.
-
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna, wspomaganie rozwoju oraz pokonywanie kolejnych etapów edukacyjnych dzieci. Przygotowanie dzieci do edukacji szkolnej.
-
Doskonalenie oferty edukacyjnej przedszkola, wspieranie indywidualnego, wszechstronnego rozwoju dzieci oraz umożliwiającej rozwój zainteresowań i uzdolnień we współpracy z rodzicami oraz ze środowiskiem.
-
Zapewnienie zdrowych i bezpiecznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu
I. Zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora przedszkola oraz z koncepcji pracy przedszkola na lata 2010/2015 |
|||||||||||
I 1.< |
Wzbogacanie, udoskonalanie ofert zajęć umożliwiających pełną realizację Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego< |
||||||||||
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji pracy nauczyciela, w szczególności dzienników zajęć, dwutygodniowych planów pracy, dokumentacji dot. rozwoju dziecka (obserwacje, diagnozy, indywidualne programy pracy z dzieckiem, informacja o gotowości szkolnej dziecka, itp.), dokumentacja dot. współpracy z rodzicami (plan współpracy, scenariusze spotkań, potwierdzenie udziału rodzicach w różnych formach współpracy z przedszkolem, itp.) |
nauczycielki
|
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji zajęć specjalistycznych logopedy, terapeuty pedagogicznego, psychologa |
specjaliści zatrudnieni w przedszkolu |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Pełna realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w tym programu edukacji przedszkolnej
|
dyrektor nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Obserwacja i diagnoza dzieci, w tym diagnoza dzieci szczególnie uzdolnionych, rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci |
nauczycielki |
3 X w roku- arkusze obserwacji dzieci, 2X w roku Arkusz badania gotowości szkolnej |
|||||||||
Opracowanie i wdrożenie indywidualnych programów pracy z dzieckiem zgodnie z wymogami przepisów prawa oświatowego. |
dyrektor nauczycielki |
październik/listopad |
|||||||||
Bieżące aktualizowanie „kącików rodzica” na terenie przedszkola dla nauczycieli i rodziców. Upowszechnianie wiedzy z zakresu realizacji podstawy programowej. Bieżące aktualizowanie Gazetek specjalistów |
nauczycielki, dyrektor, specjaliści |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Udział nauczycieli w doskonaleniu zawodowym w szczególności w zakresie: realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego, doskonalenie, wzbogacanie warsztatu pracy nauczyciela. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce, zajęcia otwarte, koleżeńskie. |
nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Realizacja cyklicznych warsztatów twórczych (grupowych, międzygrupowych, międzyprzedszkolnych), kółek zainteresowań według przydzielonych dodatkowych zadań dla nauczycieli na radzie pedagogicznej dnia 30.08.2012 r. |
nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Stosowanie w codziennej pracy nowatorskich rozwiązań programowych, metod i form pracy rozwijających aktywność, twórczość dziecięcą, uzdolnienia i zainteresowania |
nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
I.2< |
Doskonalenie procesu edukacyjno- wychowawczego poprzez stwarzanie możliwości rozwoju indywidualnych zainteresowań i uzdolnień< |
||||||||||
Pełna realizacja wewnątrzprzedszkolnych programów dydaktyczno- wychowawczych przyjętych do realizacji od roku szk. 2012/2013 w MP Nr 8:
|
nauczycielki dyrektor |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Realizacja innowacji pedagogicznych :
|
Halina Tymińska (gr. I-trzylatki)
Ewa Świątek (gr. II 4-latki) |
cały rok szkolny począwszy od października 2012 r.
|
|||||||||
Udział dzieci w przeglądach, konkursach, festiwalach organizowanych przez MP Nr 8 oraz przez inne przedszkola i placówki |
nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Organizacja Festiwalu Piosenki Przedszkolnej MP8, teatrzyków, wystaw prac plastycznych dzieci oraz innych form aktywności dziecięcej w przedszkolu i w środowisku |
wyznaczone nauczycielki- dodatkowe obowiązki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Realizacja Planu stałych imprez i uroczystości przedszkolnych |
nauczycielki, zgodnie z harmonogramem imprez i uroczystości |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Praca nauczycielek z dzieckiem uzdolnionym- opracowanie i wdrożenie indywidualnych programów pracy, planowanie i dokumentowanie |
nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
I. 3< |
Doskonalenie metod, form pracy w kontekście pomocy psychologiczno- pedagogicznej, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.< |
||||||||||
Stwarzanie warunków kadrowych zapewniających w przedszkolu pomoc psychologiczno- pedagogiczną dzieciom |
dyrektor |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Udział nauczycielek w szkoleniach, konsultacjach z pracownikami PPP, ODN, stowarzyszeniem „Caritas” z zakresu: „Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu” |
nauczycielki, dyrektor |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Funkcjonowanie w przedszkolu Systemu wspierania rozwoju dziecka oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
dyrektor, zespoły d.s. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w MP Nr 8
(nauczycielki, specjaliści zatrudnieni w przedszkolu) |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Prawidłowa dokumentacja pracy zespołów ds. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w MP Nr 8, |
zespoły d.s. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w MP Nr 8 |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Konsultacje dla rodziców prowadzone przez specjalistów z zakresu wspomagania rodziców w ich funkcji wychowawczej |
Psycholog Halama, terapeuta pedagogiczny Honorata Lis |
Raz w miesiącu przez cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Funkcjonowanie przy Miejskim Przedszkolu Nr 8 Środowiskowego Centrum Wspomagania Rozwoju Dziecka |
Dyrektor, terapeuta pedagogiczny Honorata Lis, psycholog Halama |
każda środa przez cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
I. 4< |
Zapewnienie zdrowych, higienicznych oraz bezpiecznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu< |
||||||||||
Sukcesywna poprawa warunków bazowych zapewniających zdrowe i bezpieczne przebywanie dzieci w przedszkolu |
dyrektor |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
Realizacja tematyki związanej z profilaktyką zdrowia, udział lekarzy, pielęgniarek, specjalistów w zajęciach z dziećmi Realizacja programu profilaktyki stomatologicznej i promocji zdrowia jamy ustnej we współpracy ze stomatologiem J. Kotułą; Badanie słuchu 4-latków, inne |
dyrektor nauczycielki grup |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
5. |
Realizacja Programu współpracy z rodzicami- realizacja cyklu grupowych warsztatów promujących zdrowie, spotkania z lekarzem, psychologiem, logopedą, akcje promocyjno-edukacyjne w ramach realizacji tematyki: „Promocja zdrowia”, „Profilaktyka chorób”. |
nauczycielki
|
cały rok szkolny 2012/2013 |
||||||||
6. |
Realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas” w ścisłej współpracy z Powiatową Stacją sanitarno-Epidemiologiczną w Zielonej Górze |
Nauczycielki dzieci 5-, 6-letnich z koordynatorką Panią Joanną Michniewicz |
rok szk. 2012/2013 |
||||||||
7. |
Doskonalenie zawodowe- ukończenie kursu „Przyjaciale Zippiego” przez nauczycielki oraz realizacja międzynarodowego programu „Przyjaciele Zippiego” dot. promocji zdrowia psychicznego dla dzieci” – realizacja w grupie dzieci 5-letnich |
Emilia Helak- Gwizdek Joanna Strzykała |
rok szk. 2012/2013 |
||||||||
8. |
Współpraca z Medycznym Studium Zawodowym:
|
dyrektor nauczycielki: Emilia Helak- Gwizdek |
2012/2013 |
||||||||
9. |
Współpraca z Miejską Komendą Policji – realizacja programu „Bezpieczne miasto” |
dyrektor nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
||||||||
10. |
Współpraca z Nadleśnictwem Zielona Góra :spotkania z leśnikami o charakterze edukacyjno- poznawczym; zazielenianie terenu przedszkola. Współpraca z Centrum Edukacji Ekologicznej- spotkania z dziećmi, |
nauczycielki
|
cały rok szkolny 2012/2013 |
||||||||
11. |
Przestrzeganie obowiązujących w MP8 procedur dot. bezpieczeństwa i zdrowia dzieci |
dyrektor wszyscy pracownicy |
cały rok szkolny 2012/2013 |
||||||||
I. 5< |
Poprawa bazy przedszkola.< |
||||||||||
Malowanie sal dzieci z wymianą instalacji elektrycznej |
dyrektor |
lipiec/sierpień 2013 |
|||||||||
Remont dwóch łazienek dla personelu |
dyrektor |
lipiec/sierpień 2013 |
|||||||||
Likwidacja ścian z oknami między grupami I-II oraz V-III, montaż ścian z regipsu. |
dyrektor
|
lipiec/sierpień 2013 |
|||||||||
Kontynuacja modernizacji placu zabaw. |
dyrektor |
lipiec/sierpień 2013 |
|||||||||
Wymiana polbruku ciągu pieszego przed kuchnią przedszkola. |
dyrektor |
lipiec/sierpień 2013 |
|||||||||
Bieżące naprawy, usuwanie awarii zgodnie z potrzebami |
dyrektor |
cały rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||
I. 6< |
Upowszechnienie praw dziecka w przedszkolu< |
||||||||||
1. |
Realizacja Programu wychowawczego przedszkola na lata 2012-2017, w szczególności treści dot. demokratyzacji w przedszkolu.< |
nauczycielki |
cały rok szkolny 2012/2013 |
||||||||
II. Zadania wynikające z bieżącej pracy przedszkola< | |||||||||||
1.
|
Opracowanie dokumentów: |
Plan pracy na rok szkolny 2012/2013 |
rada pedagogiczna
dyrektor nauczycielki (zespół do opracowania plan WDN) |
wrzesień 2012r. |
|||||||
Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2012/2013 |
|||||||||||
Program wychowawczy Miejskiego Przedszkola Nr 8 w Zielonej górze na lata 2012/2013 |
Zespół (zgodnie z przyznanymi dodatkowymi zadaniami na radzie ped. 30.08.2013) |
wrzesień 2012r.
|
|||||||||
Programy wychowawcze poszczególnych grup |
nauczyciele |
||||||||||
dwutygodniowe plany pracy (dalsza modyfikacja- dostosowanie do podst. programowej wychowania przedszkolnego oraz do Uchwały NrXIV.118.2011 Rady Miasta Zielona Góra z dnia 28 czerwca 2011r.) |
nauczyciele |
co dwa tygodnie przez cały rok szkolny |
|||||||||
kalendarz imprez przedszkolnych i środowiskowych |
rada pedagogiczna |
wrzesień 2012 |
|||||||||
dotyczących pomocy psychologicznej w MP Nr 8 przez powołane zespoły< |
zespoły |
wrzesień 2012/2013 |
|||||||||
plan współpracy ze szkołą- w zw. Z realizacja programu adaptacji dzieci do szkoły „Z radością idę do szkoły do szkoły”< |
Nauczycielki dzieci5-letnich, 6-letnich |
||||||||||
plan wcześniejszej adaptacji dzieci do przedszkola< |
Dyrektor Emilia Helak-Gwizdek Joanna Truchlewska |
styczeń 2013 |
|||||||||
plan zajęć dodatkowych< |
dyrektor |
wrzesień 2013 |
|||||||||
arkusz organizacji przedszkola na nowy rok szkolny |
kwiecień 2013 |
||||||||||
dyrektor |
|||||||||||
tygodniowy rozkład czasu pracy nauczycieli i przydział do poszczególnych grup wiekowych, zajęć na nowy rok szkolny |
maj/czerwiec 2013 |
||||||||||
planu pracy przedszkola na rok szkolny 2013/2014< |
sierpień /wrzesień 2013 |
||||||||||
planu finansowego przedszkola |
październik/listopad 2013 |
||||||||||
2.< |
Realizacja zaplanowanych działań, przyjętych programów< |
wg planów pracy< wg zadań programów< |
cały rok< |
||||||||
3.< |
Realizacja nadzoru pedagogicznego.< |
dyrektor< |
wg planu nadzoru< |
||||||||
4.< |
Przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji o realizacji planu nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola. |
styczeń 2013,< do 31 sierpnia 2013< |
|||||||||
6.< |
Przedstawienie Radzie Rodziców informacji o realizacji planu pracy i innej działalności przedszkola |
do 31 sierpnia 2013< |
|||||||||
Ewaluacja planu pracy |
|||||||||||
1. |
Analizowanie i ocenianie stopnia realizacji planu pracy poprzez: - monitoring realizacji zadań, - obserwacje zajęć zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego - kontrolę zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego i inną wewnętrzną dokumentacją przedszkola
|
dyrektor nauczycielki |
cały rok<
|
...............................
(Dyrektor Przedszkola)